top of page
neutraal.png

Waar je op moet letten bij het kopen van supplementen

Capsules, tabletten, poeders of vloeibare supplementen, waar begin je wanneer je een bepaald

supplement wilt kopen?


Allereerst is het belangrijk om te begrijpen dat wat goed voor je is, af hangt van jouw leefstijl en voedingspatroon. Dit kan per persoon dus ontzettend verschillen en met deze rede raad ik je ook aan vooraf advies te vragen aan een deskundige. Naast dat de keuze erg groot is, zitten er ook nog

verschillen in doseringen en misschien het belangrijkste verbindingen.


Hieronder deel ik 4 belangrijkste inzichten op het gebied van supplementen, zodat jij gemakkelijk

onderscheid kunt maken tussen rommel en kwalitatief goede supplementen. Waar je op moet letten

bij het kopen van supplementen:


etiket supplement

1. Dosering

Bekijk het etiket en zoek naar de dosering per

aantal stuks. Hoeveel van de actieve stof zit er nu eigenlijk in 1 dosering? Oftewel, hoeveel

doseringen moet ik nemen om de gewenste hoeveelheid te bereiken?


Zoals je hiernaast ziet is de dosering per

"1 vega capsule"


Vervolgens volgt de inhoud. 30mg zink (300%) en 2 mg koper (200%). Er zit dus 300% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zink en 200% koper in 1 capsule.


Als je hier een beetje op let kun je al veel supplementen uitsluiten waarvan je bijv. 6 stuks

moet nemen om pas aan 50% te komen. Onthoud dat deze ADH* is gebaseerd op de zelfde standaard als 250 gr groenten per dag. En dat meer dan 100% niet direct een teveel is., Bespreek dit wederom met een deskundige..


ADH = aanbevolen dagelijkse hoeveelheid



2. Verbindingen

De stof die je wilt gaan gebruiken kan op verschillende wijze in het supplement aanwezig zijn, en is meestal gekoppeld aan een andere stof om zo op de juiste plek te belanden en/of zijn functie te kunnen uitvoeren. Magnesium komt bijvoorbeeld als magnesium-tauraat, magnesium-oxide, magnesium-bysglycinaat, magnesium citraat en meer! In essentie helpt magnesium bij ontspanning maar de verbinding kan een verschil maken in mentale of fysieke ontspanning. Magnesium ter ondersteuning van je spieren of je brein. Bespreek waar je het supplement voor wilt gebruiken en laat je wederom adviseren of doe je eigen research. P.S: van magnesium oxide ga je wel lekker naar de toilet ;-)


3. Toevoegingen

Dit geldt voor zowel voeding als supplementen. De volgorde waarin de ingrediëntenlijst is opgebouwd

is de volgorde in de hoeveelheid dat het in het product zit. Is suiker het 1e ingrediënt in een tomatensaus? Dan zit er dus meer suiker in dan tomaten en andere ingrediënten!


Zoals je hierboven ziet komt zink al op 2e plek in de lijst. Er zullen altijd andere stoffen aanwezig zijn om bijv. de capsule van te maken of een toevoeging om de inhoud stabiel te houden. Zoals vitamine E bijv. vaak aan visolie is toegevoegd om oxidatie tegen te gaan. Idealiter wil je niet 15+ ingrediënten in het supplement tenzij het een mix is van verschillende voedingsstoffen zoals bij een multivitamine.



4. Merken & winkels

Zoals je misschien al hebt gezien zijn er verschillende prijsklassen als het aankomt op supplementen.

Van een potje vitamine c voor 4 euro bij de supermarkt tot 20 euro bij een natuurdrogist. Om het jezelf

makkelijk te maken is het aan te raden om naar natuurdrogisten, gezondheidswinkels en gespecialiseerde

suppletie zaken te gaan. Het aanbod is hier ruim en de verkoopmedewerkers dienen vaak belangrijke kennis over supplementen te hebben om jou als klant hier goed bij te kunnen helpen.


Bij de doorsnee drogist zul je misschien een enkel goed supplement kunnen vinden maar dan zal je

echt zelf goed research moeten doen. Als het op supplementen aankomt is goedkoop vaak duurkoop

en daar doe je je gezondheid geen plezier mee.


Fijne merken waar ik zelf ervaring mee heb en vertrouw zijn Vitakruid, Bonusan, Viridian, AOV, The Health Factory, Vitals en de meeste producten van Solgar. Maar blijf altijd checken en vragen stellen en laat je

idealiter persoonlijk adviseren.



Tot slot

Zoals hierboven beschreven zijn er vele valkuilen waardoor je supplementen kunt kopen zonder echte toegevoegde waarden en die zelfs schadelijk kunnen zijn wanneer deze op de lange termijn worden gebruikt!


Helaas is een groot deel van wat er in de de doorsnee drogist ligt troep en is goedkoop vaak duurkoop. Bezoek een suppletie speciaal zaak en bedenk vooraf wat de reden is dat je een supplement wilt gaan gebruiken. Laat je idealiter deskundig adviseren. Denk hierbij aan goede natuurdrogisten, orthomoleculaire therapeuten, voedingsdeskundige, huisartsen en diëtisten.


Als je hier concreet mee aan de slag wilt is het eenmalige Kickstart consult misschien iets voor jou. Hier is genoeg ruimte voor al je vragen omtrent supplementen en een persoonlijk advies.



bottom of page